Service er et nøgleord

0

Barscenen og mixologi har efter min mening udviklet sig meget de sidste par år. Bartenderen har lagt fokus på at udvikle så innovative, komplekse og kreative cocktails som muligt og lade den bære hele oplevelsen for gæstens. Kan man lave sådanne cocktails og vide en masse om diverse spiritusser, så er man en dygtig bartender.

Bevares, det er da også gode egenskaber og et krav, hvis man skal være cocktalian bartender. Denne udvikling negligerer og nedprioriterer en af de helt gamle dyder og et punkt, der for mig betyder utrolig meget. Jeg taler om service.

 

Service kan være mange ting og komme i mange forskellige former, men bliver den leveret ordentligt, så udgør den en kæmpe del af hele cocktail-oplevelsen for den ”menige” bargæst. Som det har spredt sig til mange andre brancher, så sælger man ikke længere produkter, nu sælger man oplevelser og historier. Som bartender er man et vigtigt våben i barens serviceoplevelse, så derfor er det godt at vide hvad der generelt er god service.

Det vigtigste punkt omkring service for alle bartendere (og øvrige servicemedarbejdere) er, at man finder sin egen stil og lærer hvad, der betyder noget for sin arbejdsplads gæster. Det nytter ikke noget at have den vildeste forstand på Cognac og snakke om det hele tiden, hvis man arbejder på Heidi’s Bierbar. Kend dine gæster, arbejdsplads og dig selv, så slår den aldrig fejl.

 

De følgende punkter er nogle af de ting, jeg personligt bruger og selv lægger mærke til, når jeg går på bar. De er ikke nødvendigvis ”the-way-to-go”, men blot et eksempel på hvordan små ting kan betyde meget. De er opdelt i tekniske (brug af redskaber mm.) og personlige (hvordan man agerer osv.).

Tekniske

Etiketten ud mod gæsten
Arbejder man på cocktailbar, så oplever man tit, at gæsterne er nysgerrige omkring processen og ikke mindst ingredienserne. Derfor er det god stil at holde flaskerne på en måde, så etiketten vender ud mod gæsten. På den måde kan gæsten se, hvad du bruger, og det giver lidt ekstra synlighed for mærket, hvilket vil glæde din chef og hans leverandører.

 

Cocktails laves på bardisken
Af samme årsag som nævnt ovenfor, så er det en rigtig god service at lave cocktails, således at gæsten kan se det. Mange nyder at følge processen. De kan se præcis, hvad du putter i, og de får en lille oplevelse ud af deres bestilling. Hvis man laver cocktails på den nedre del af baren, så sidder gæsten bare og venter, og det kan for nogle virke suspekt, at man skjuler den indtil servering.

 

Skærme af for gæsten når man presser frugter
En hver bartenders mareridt, er hvis man spilder på sig selv, og endnu værre, hvis man rammer gæsten. Derfor viser man stor opmærksomhed og omtanke på gæsten ved at skærme af for gæsten, når man presser friske frugter i en drink eller shaker.

 

Spørge ind til gæstens præferencer
Vi er alle forskellige og har forskellig smag i cocktails. Alligevel bliver folket positivt overraskede og ser det som god service, hvis man spørger ind til hvordan man ønsker sin cocktail. Et godt eksempel er Mojito. Nogle vil gerne have den lidt sødere, andre lidt friskere. Så derfor skader det ikke at spørge ind til de cocktails, man har mulighed for at variere uden at ruinere.

 

Fortæl ikke mere end nødvendigt
Det er en fantastisk egenskab, at vide en masse om de ting, man serverer og bruger. Det er dog endnu mere fantastisk at vide hvornår, man skal dele ud af sin viden, og hvornår man ikke skal. Lige så vel som nogle gæster vil elske at høre om destilleringsprocessen på en Porfidio Tequila, så findes der lige så mange, der ikke gider høre om det. Så fornem stemningen og fortæl, når du kan.

 

Kig op når du arbejder
Et utroligt elementært punkt, men som flere bartendere kæmper med, har jeg selv oplevet. Selvom man skal holde fokus på det arbejde, man laver, så betyder kropsholdningen meget, og man virker mere ovenpå, og man kan holde meget bedre styr på sine gæster. Det gælder bare om at rette ryggen og kigge ud mod gæsterne, når man har mulighed for det.

 

Personlige
Kom med råd men pres ikke på

Alle bartendere kender til, når en gæst kommer op og bestiller ”det bedste” eller ”din favorit” eller spørger ”hvad kan du anbefale?”. Her kommer du selvfølgelig med dine egne anbefalinger, men hvis de ikke er til samme type cocktails, så forslå noget nærmere deres smag. Få ting er mere irriterende, end når folk insisterer på, at man skal smage noget man ikke synes lyder indbydende. Deres ønsker er altid det vigtigste.

 

Hils pænt og sig pænt på gensyn
Hvis man som bartender er i stand til at få gæsten til at føle sig velkommen og afslappet, så er en af de største grundsten i byggeriet, der hedder ”stamgæst” lagt. Er personalet åbent, glade og udadvendte på den gode måde, så kommer jeg altid igen! En diskret taknemmelighed i form at et ”velkommen” og ”tak for i dag”, betyder mere end man tror.

 

Smil
Det kan næsten ikke siges mere præcist, end det står skrevet. Smil og vær glad. Som jeg plejer at sige til mit eget personale: ”I har verdens fedeste job, sørg for at jeres gæster ved det”.

 

Vær glad for dit arbejde
Som i alle andre jobs så afhænger ens indsats og udstråling af, hvor glad man er for sit arbejde. Så lær dine kollegaer at kende, snak med din chef og hav styr på dine arbejdsopgaver. Fungerer dette, så fungerer du.

 

Brug personlige erfaringer
Mange gæster ser op til bartenderen i forhold hans/hendes viden omkring cocktails, og hvad der smager godt. Derfor har det god effekt, og ses som en rigtig god service, hvis du kan bruge dine egne erfaringer eller præferencer til at tilfredsstille gæsten og overraske vedkommende positivt. Det kan være et special twist på en cocktail du selv synes er lækker eller en god Bourbon, du selv er stor fan af.

 

Husk dine gæster
Det er utrolig nemt at få ens gæster til at føle sig specielle. Hvis du som bartender er i stand til at huske dine gæster, enten ved navn, favorit drink eller hvornår de sidst var der, så føler de sig ekstra værdsatte og specielle og kommer uden tvivl igen med nye mennesker. Det kræver lidt træning, men vil give dig faste stamgæster – og en rigtig glad chef.

 

Share.

About Author

Leave A Reply

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.