Diageo “show your spirit” konkurrence. Hjælp danskerne i finalen!
Diageo har inviteret udvalgte bartendere i Europa til at komme med et bud på en helt ny type spiritus, der kommer til at få sit eget brand. Et ekspertpanel har udvalgt fire til finalen, mens den femte wildcard-deltager bestemmes af offentligheden. To danskere, Humberto Marques fra 1105 Cocktail Bar og Andreas Stern-Peltz fra Restaurant Pluto, er iblandt de 19 wildcards, som stadig har chancen. Afstemningen er åben frem til og med 21. april.
Diageo, som er kendt for en rig historie med produktudvikling, lancerer nu det innovative initiativ – ’Show Your Spirit by World Class’. Diageo giver – som den første nogensinde – bartendere fra Vesteuropa muligheden for at udvikle en ny og unik spiritus eller likør, som kommer til at høre under Diageos luksus kollektion, ’Reserve Brands’.
Vinderen af konkurrencen får fem procent af nettosalget i de første fem år og vil se sit produkt stå side om side med verdenskendte mærker som Johnnie Walker Scotch Whisky og Ketel One Vodka. Yderligere fem procent af nettosalget vil blive placeret i en ’bartender initiativ fond’, der skal videreføre arven.
Diageo har derfor taget kontakt til bartender-miljøet, og på grund af mange gode ideer har ekspertpanelet haft meget svært ved at vælge sine favoritter.
De første finalister
Idet ekspertpanelet har haft så vanskeligt ved at udvælge en shortlist med 23 ideer, er det efter megen debat blevet besluttet, at der skal være fem i stedet for fire finalister, som ellers først var meningen. De første finalister er følgende:
- Atalay Aktas fra Tyskland, hvis ide er en pink grapefrugt-likør med navnet ’PomBelle’
- Dee Davis fra Storbritannien, hvis ide er en naturlig og krydret spiritus destilleret på sake. Den har små noter af ingefær og en balanceret citrus-undertone fra citrongræssorten ’Jin’
- Fjalar Goud fra Holland, hvis ide er at skabe en krydret jenever med maltvin og en unik, eksperimenterende lagringsproces, som kaldes ’Cooper’
- Naomi Mason fra Storbritannien, hvis ide er at skabe en engelsk whisky tilsat vanilje og saften fra brombærsorten ’Ripley Forge’
Danske deltagere:
Nu har bartendermiljøet og offentligheden muligheden for at vælge den sidste finalist. Alle fem finalister skal deltage i en firedages bootcamp i Diageos ’Global Technical Innovation Centre’ for at videreudvikle deres ide. På femtedagen skal de præsentere deres resultater for ekspertpanelet i finalen, som bliver vist live.
For at stemme på, hvem der skal være den femte finalist, skal man blot besøge Showyourspiritcompetition.com og afgive sin stemme inden d. 21. april.
Andreas Stern-Peltz: ‘Repeal Spirits’
Overblik:
En fersken-brandy, som er lavet på ferskner, der er blevet destilleret og lagret.
Beskrivelse
Andreas Stern-Peltz er fra Restaurant Pluto i København. Hans ide er at gære, destillere og lagre ferskensaft for at skabe en brandy. Det er en metode, som gik tabt under alkoholforbuddet i USA i 1930’erne, og Andreas mener, at bartendere verden over savner denne klassiske fersken-brandy.
Det er vigtigt at understrege, at det er den amerikanske udgave af fersken-brandy, som Andreas vil genskabe. Den adskiller sig fra den franske, hvor man blødte fersknerne op i cognac eller brandy. I den amerikanske version bliver fersknerne gæret, destilleret og lagret.
Fersken-brandyen kan eksempelvis bruges i ’Classic Fish House Punch’ med Myers Jamaican Rum, citronsaft, sort the-sirup og tilslut tilsat champagne. Den kan også bruges i en ’Georgia Mint Jelup’ med Bulliet Bourbon, sukkersirup og en masse mint.
”At komme med i finalen er ikke blot en stor drøm som bartender, men også en fantastisk start på min karriere. Jeg deltager i denne konkurrence, fordi jeg gerne vil skabe et produkt, som jeg altid gerne har villet bruge, men som jeg ikke har haft adgang til. Jeg har altid tænkt på, hvordan det mon var at være bartender under forbudstiden i USA, de anvendte produkter og de drinks, de skabte. Dette er min chance for at genintroducere noget fra fortiden,” siger Andreas Stern-Peltz.
Humberto Marques: ’Boutonnière Gin Liqueur’
Overblik: En frugt- og urte-likør baseret på gin, som parer aromaerne af citronverbena og aromacot (abrikos).
Beskrivelse
Humberto Marques er fra cocktailbaren 1105 i København. Han har skabt en gin, som på perfekt vis parer to aromaer. Aromacot, abrikoser af høj kvalitet, og urten citronverbena blendet med gin samt sukker og med en alkoholprocent på 38% giver en velafbalanceret likør. Aromacot – kombineret med frisk citronverbena – hænger i luften flere meter væk og har en naturlig, forfriskende duft a citron.
Humbertos inspiration kommer fra hans barndom i Portugal, hvor han var omgivet af den friske duft fra citronverbena-buske, og hvor hans mor selv lavede abrikosmarmelade. Humberto har samarbejdet med kokke og har derfra erfaring med at parre smage, så de fremhæver det bedste hos hinanden.
Se også: Diageo World Class, på Liedkoeb
Boutonnière Gin Liqueur kan eksempelvis bruges til at skabe en ’Gone with the Wind’; Cointreau, tørrede spidskommenfrø, citronsaft og æggehvider, der giver den perfekte kombination af citrussmag med et hint af spidskommen. Alternativt interagerer pebermynte smukt med de andre smage i en ’Boutonnière’ Southside, som er en cocktail med frisk citrus, pebermynteblade og sukkersirup.
”Konkurrencen giver mig en unik mulighed for at vise min passion for at eksperimentere med smage. Det giver mig en chance for at udfylde et hul i markedet med en variant til gin-elskere, og der findes næppe nogen bedre kombination end abrikos og citronverbena, som indfanger essensen af perfekt matchende aromaer,” siger Humbeto Marques.
“Show Your Spirit repræsenterer en fantastisk mulighed for innovative bartendere, som med hastige skridt er ved at blive de mest indflydelsesrige trendsættere og efterspurgte eksperter inden for spiritusindustrien. Ved at samarbejde med bartendere kan vi opdage nye muligheder og skabe et brand, der kan blive den næste store succeshistorie,” siger Andy Fennell, Chief Marketing Officer, Diageo.
”Show Your Spirit fejrer bartendernes kreativitet. Vi vil gerne ophøje deres fag og investere i deres passion og talent. Det gør vi ved at give dem muligheden for at benytte deres flair for innovation og skabe et nyt produkt sammen med os. Vi er på udkig efter den gnist af genialitet, et strejf af magi, der virkelig vil imponere os. Vi føler, at kombinationen af bartendernes originalitet og Diageos ekspertise inden for udvikling og marketing kan blive en vindende formular,” siger Syl Saller, Global Innovation Director, Diageo.
Følg også udviklingen på Twitter @ShowYourSpirit.
Om Diageo
Diageo er verdens førende virksomhed inden for premium drikkevarer med et enestående udvalg af alkoholbrands på tværs af spiritus, øl og vin-kategorier. Disse mærker omfatter Johnnie Walker, Crown Royal, JεB, Buchanan’s, Windsor og Bushmills whisky, Smirnoff, Cîroc og Ketel One vodka, Captain Morgan, Baileys, Jose Cuervo, Tanqueray og Guinness.
Diageo er en global virksomhed, hvis produkter sælges i mere end 180 lande verden over. Selskabet er noteret på både New York Stock Exchange (DEO) og London Stock Exchange (DGE). For mere information om Diageo, dets ansatte, brands og resultater besøg www.diageo.com.